Uitgave: 1x in de 3 maanden
Beursprijs: € 2,50
Losse Nummers: € 3,00
WINTER 2006
Voor de tweede Keer werd
in ilederland opnieuw Een
* Retro Computer Dag **
georganiseerd.
lla vele jaren is ook de
Mat Groep: Mah Kb er
helaas mee gestopt.
En ook nu WEEF EEN
klassieker wit de oude doos
van Konami, waar nu Ook
EEn FEMmakE van gemaakt
is En Wel
“* Poad Fighter *.
Uitgebreid verslag van de Retro Computer Dag in Apeldoorn
En helaas het minder leuke bericht, waarin we afscheid hebben moeten nemen
van de MSX Club: MSX NBNO
Colofon:
MSX World Wide Magazine is een
publicatie van V.C.L.
Uitgever:
M.T. Stoker
Rotterdamstraat 73
6415 AV Heerlen
Tel: +31 (45) 572 59 95
GSM: +31 (6) 456 32 070
Bank: 79.08.33.794
Email: mww@msxworldwide.com
mww@hetnet.nl
Homepage:
http:// www.msxworldwide.com
Redactie:
Rinus Stoker
Alex Koedooder
Medewerkers Aan Dit Nummer:
Remy van den Bor
Rob Hiep
Lay Out & Logo:
© 2004 - 2005
Alex “Koetje MSX” Koedooder
Donatusstraat 137
6361 TM Nuth
Nederland
GSM: 06 508 06 339
webmastermww@ hetnet.nl
Rotterdam straat 73
6415 AV Heerlen
Copyright © 2003-2005
Rinus Stoker
Alex Koedooder
Niets uit deze uitgave mag worden
vermenigvuldigd zonder
schriftelijke toestemming van de
uitgever
Beste Lezer,
llereerst wil ik u namens de redactie een gelukkig
nieuwjaar en fijne kerstdagen toewensen.
Wij hopen dat u dit jaar in een goede gezondheid
en voorspoedig mag leven.
Verder hopen we dat u nog lang doorgaat met MSX.
Wij zullen u daarin zo lang mogelijk blijven
ondersteunen.
Het goede nieuws is, dat onze website ook zover is
afgerond.
Dat deze nu voor vrijwel 100% operationeel is op
het Internet en wel op www.msxworldwide.com.
Hier vind u in deze uitgave weer verslagen van
remakes van spellen en diverse beursverslagen,
waaronder die van de Retrodag in Apeldoorn.
Ook is er minder goed nieuws te melden en dat is
dat de MSX Groep * MSX NBNO *, de community
verlaten heeft.
In deze uitgave mag ik weer even uw aandacht
vragen voor vele vernieuwingen, die in ons blad zijn
aangebracht.
Tevens is het MSX Museum al in vergevorderde
staaten zult u in het volgende blad, hier ook een
uitgebreid verslag van ontvangen.
Het spel Bomb Jack, wordt in nummer 5 besproken,
aangezien we hadden helaas te weinig ruimte in het
blad.
Tevens hebben wij voor u website-verslag(en) en
uiteraard onze MSX Agenda, waarin u alle opkomende
beursdagen, clubdagen, veilingen, enz kunt vinden.
Rinus Stoker
Heeft u een website die MSX gerelateerd is, zend deze
dan in naar mww@msxworldwide.com met als
onderwerp * Web Links ”.
Deze vind u dan terug in een van onze komende
uitgaven in de rubriek * Weblinks ”.
UMAX Homepage
http://members.chello.nl/b. keij ner 1/umaxf
The SD Snatcher Website
http://www.sdsnatcher.net
RANBI RUNNER
DELTA: 8 SOIT
MSX Nostalgia
http ://members, home. nl/g.h.kruishaar/main. htm!
In Dit Deel
Hardware:
Sunrise USB Game - Reader
fiesnahe:
Road Fighter
Beurzen:
MSX Agenda
Retrodag Apeldaarn
Bussum 2005
Nijmegen 2006
MSH Groedlen):
Max NBNO
Delta Soft
diernet:
Web Links
UMAX Website
eN a en Vd ns
Ot EMT EN
MILE AIC ENH
ocht u het nog niet weten, dan kunt u
beter uw agenda en een pen erbij
gaan halen om een van deze onvergetelijke
MSX Evenementen te bezoeken.
Wij hebben deze evenementen van de
komende maanden even voor u op een
rijtje gezet.
Tevens als opmerking tussendoor!
14 /01 / 2006
10:00 - 16:00
15 /01 / 2006
11:00 - 16:00
21/01 / 2006
10:00 - 16:00
1/02 / 2006
10:00 - 16:00
1/03 / 2006
10:00 - 16:00
19/03 / 2006
11:00 - 16:00
Mocht u zelf een Evenement of een Retro
Meeting gaan organiseren en het is
MSX - gerelateerd, dan kunt u altijd
contact met ons opnemen, waardoor wij dit
evenement in onze opkomende
MSX Agenda's kunnen plaatsen.
Contact gegevens vindt u voor in het
Colofon.
Alex Koedooder
Periode: Januari / Februari / Maart
Evenement:
MSX Beurs
Nijmegen
MSX Club Groningen
#04
MSX Vriendenlub
Mariënberg
MSX Vriendenclub
Mariënberg
MSX Vriendenclub
Mariënberg
MSX Club Groningen
#05
Adres
Wijkcentrum Hatert
Couwenbergstraat 22
6536 RZ Nijmegen
Wijkcentrum "De Karre”
Floresplein 19-D
Groningen
Buurtgebouw “De Grendel”
W. Hentostraat 17
Mariënberg
Buurrtgebouw "De Grendel”
W. Hentostraat 17
Mariënberg
Buurtgebouw “De Grendel”
W. Hentostraat 17
Mariënberg
Wijkcentrum "De Karre”
Floresplein 19-D
Groningen
Organisator
(en)
Manuel Bilderbeek
SX Club
Groningen Vrij Entree
MSX Vriendenclub
Mariënberg
MSX Vriendenclub
Mariënberg
MSX Vriendenclub
Mariënberg Vrij CAN
MSX Club
Groningen
MC fONTON
NN OX GROE L j
Val! II
In elke uitgave van MWW Magazine, willen wij u een groep aan u
KD
introduceren, die ook nu nog steeds actief zijn, aangezien er de | hi |
afgelopen jaren veel groepen zijn die ons verlaten hebben. I || | an, F4
In deze uitgave geven wij het woord aan Delta Soft.
RUNNER
PE
- vj)
THE KI
en
allo, mag ik me voorstellen. zien.
Ik ben Remy van den Bor alias The
Kid. Voor diegenen die nog niet bekend is met
onze software ; Ze zijn voor 95%
Ik ben medeoprichter van de MSX groep geschreven in basic.
Delta Soft.
Dat daar mooie resultaten mee te
Delta Soft is een groep MSX freaks die bereiken zijn, mag wel blijken uit
in de afgelopen zeventien jaar programma's als De Geschiedenis van de
verscheidene demo's en een paar Bismarck, Thunderbirds Are Go, Find-it en
spelletjes gemaakt heeft. zeer binnenkort Konami Quiz 2.
Ons team bestaat momenteel uit Remy van den Bor [The Kid]
Rambi, The Kid en Tsunami. Delta Soft
Sinds de beurs van Tilburg 1997 zijn we
actiever geworden in de MSX wereld.
Het is ons doel om bij te dragen aan het Kort samengevat
in stand houden van de MSX-hobby, dmv
het blijven maken van software voor ons _ MSX Groep: _ Delta Soft
prachtige computer We 4 EX XN opgericht: 1988
We doen dit samen m ndere —d Website: www.deltasoft.ojb.net
of
MSX-ers, zodat we onze programmas zo
kunnen maken zoals wij dat het liefst www.xs4all.nl/—remymsx2/
MSX World Wide Magazine 4
In het jaar 2005 is gigantisch veel gebeurt, zowel op Software
als op Hardware gebied.
Verder laten wij Rob Hiep van de MSX Groep: “Sunrise”, aan het
woord om zijn verslag te vertellen over het afgelopen jaar en
wat er het aankomend jaar ons allemaal te wachten staat
005 was een roerig MSX jaar waarin
veel gebeurde.
De beurs in Oss was meteen ook de
laatste en betekende helaas tevens het
einde van MSX NBNO, dat zich jaar in jaar
uit heeft ingezet voor MSX.
Dus dank voor de organisatie v.d.
beurzen en dank voor de talrijke
artikelen, die we door de jaren in het ma-
gazine hebben kunnen lezen.
De beurs in Tilburg ging ook ter ziele.
Menigeen weet waarom.
Al ben ik het niet eens met de redenatie
erachter.
Het positieve is dat we het als Sunrise
aardig hebben gedaan door de uitgifte
van twee nieuwe producten ( de
USB-reader en de Arranger Complete
Works ) en een grotere serie
CF interfaces.
Dit heeft me en allen die eraan hebben
meegewerkt aardig wat energie gekost.
Want naast al het goede werk, blijf ik
steeds horen dat we
A) vergeleken moeten worden met
MSX Association
B) te duur zijn voor sommigen.
Het moge zo zijn voor degenen die dit
menen.
DX
Ik weet dat het niet \lear is en dat ik
me dus continue inzet voor lagere-en
stabiele prijzen.
Daarom ook een verzoek aan deze
mensen.
Kijk eens naar de prijsontwikkelingen
van ons, gedurende al die jaren en kom
dan eens met een conclusie.
Naast Stichting Sunrise, werkt bijv. ook
Delta Soft telkens weer aan nieuwe
zaken, waarvan dus de Konami Quiz 2,
onder de naam de lost cartridges eer-
daags zal verschijnen.
De toekomst
Wel het wachten is op een nieuwe
poging van MSX Association om de All in
One chip MSX, van de grond te krijgen.
En het uitkomen van Realms of
Adventure.
Over Realms gesproken.
Het team begint vorm te krijgen en er
wordt al flink hard gewerkt aan maps,
enz.
Vast staat, dat het zal verschijnen in 5
delen, 256 Kb main geheugen nodig zal
hebben, 640 Kb SRAM en niet op diskette
zal verschijnen.
Tevens op de emulatoren Blue MSX en
Open MSX te draaien zal zijn.
Er gadgets bijgeleverd gaan worden en
compensatie geboden gaat worden voor
3 aarvoor een ieder niet
Voor verdere ontwikkelingen houdt de
Umax Website in de gaten en zodra hij
EXTRA
klaar is de nieuwe Sunrise site. 9 april in Vlaardingen, naar de komende
beurs in Bussum en hopelijk ook naar
We gaan als Stichting weer naar de Madrid.
beurzen in 2006.
Rob Hiep
Dat zijn allereerst Nijmegen als
vervanger van Oss, naar de retrobeurs op
COMPACT FLASH ATA-IDE
Nieuw van Sunrise de Compact Flash ATA-IDE
Verkrijgbaar in twee varianten:
Add-on kaart voor de Sunrise ATA-IDE interface
Losse Compact Flash ATA-IDE
Add-on kaart voor Sunrise ATA-IDE interface
Compact Flash ATA-IDE
Prijzen: Add-on kaart voor ATA-IDE interface € 28,50
Compact Flash ATA-IDE € 63,55
Verzendkosten bij vooruitbetaling: €
Verzendkosten bij rembours: €
Stichting Sunrise
Postbus 61054
2506 AB Den Haag
Telefoon: (070) 360 97 07 (tussen 22:00 en 0:00 uur)
Giro 48994
E-mail: shi
Internet: www.msx.ch
Ook dit jaar werd opnieuw door TNI, in de vorm van Laurens
Holst, de MSX Beurs en Marathon georganiseerd in Bussum.
Hoe dit alles îs verlopen, leest u in onderstaand artikel.
Ò° een natte 1 oktober - ochtend om
5 uur wel te verstaan, was het tijd
voor de redactie van MSX World Wide
Magazine om onze weg te vervolgen
richting Bussum.
Maar goed
zoals men wel
eens zegt: * Na
regen komt
zonneschijn *,
was ook dit
gezegde
vandaag weer
van toepassing.
Hoe dichter we bij onze locatie kwamen,
des te droger het werd, klaarde de lucht
langzaam op en af en toe kwam de zon
voorbij.
Al een paar ingrediënten om er een
gezellige MSX Dag van te gaan maken.
Ook dit jaar werd de beurs uitstekend
verzorgd door TNI, als persoon ook
bekend als Laurens Holst.
Wijzelf stonden samen met Delta Soft in
een ruimte.
Bij onze
stand
presenteerden
wij de nieuwe
website, onze
nieuwe uitgave
van MWW, de
Nederlandse vertaling va
Kyokugen en waren erd® 2
zien via de computer van Alex ‚van de
afgelopen Retro Computer Dag in
Apeldoorn.
Tegenover ons was ook Delta Soft met
de Familie Konijn en co. aanwezig.
Hier was het mogelijk om al te proeven
aan en te testen van Konami Quiz II,
welke zoals het er nu voor staat in
Nijmegen 2006 uitgegeven zal worden.
Eventuele fouten en bugs die konden
opduiken, werden direct genoteerd, zodat
deze gelijk bijgewerkt konden worden,
zodat het spel straks voor 99,9% bug-free
de markt op gaat.
Er kan altijd nog een addertje onder het
gras zitten, maar dit valt dan niet een,
twee, drie op.
Dat kan altijd
gebeuren en
dan komt er
uiteraard een
update te
voorschijn,
Delta Soft,
kennende voor de uitstekende
service.
Al we een andere ruimte bekijken
komen we bij MSX Resource Center, waar
zij alweer leuke prijzen weggeven.
Ook kan u daar de nieuwe MSX zien
werken en is er het blad “Call MSX” te
Ì Abelse versie en was ook
aatste Spaanse MSX Meeting
Inmiddels zijn we bij Stichting Sunrise
aangekomen en daar is genoeg te zien en
te koop.
Van USB reader tot en met de
slotexpander en de IDE met de
geheugenkaarten.
Inmiddels hebben ze ook Arranger in
een mooie doos gedaan met een aantal
Cd's.
Bombaman scheen ook nog wel in trek
te zijn.
Maar de
Topper van
deze Meeting
was toch de
USB Reader.
Ook was
Jelle Mellema
aanwezig met een groot aantal MSX
Computers uit zijn verzameling.
Ja, er waren er genoeg die ik niet had,
maar helaas verkocht hij er geen.
Zelfs de Philips Pc kaart waar je een
MSX mee kon emuleren met een scart
uitsluiting voor op je MSX monitor, zat
ook in zijn verzameling.
Ook de heren van Open MSX waren
duidelijk aanwezig en lieten zien hoe het
allemaal werk-
te.
Een MSX op
PC in Linux!
Nu waren er
mogelijkheden
genoeg en de
meeste spellen
werkten dan ook
prima.
MSX - Posse had ook een leuke stand.
Trouwens, zij organiseren volgend jaar
een MSX Party
dag in
Deventer.
| Als u daar
heen wilt kunt
du via hun
website
Www.msxposse.com, in het forum er
meer info over vinden.
Ook Darkstone was aanwezig, al was
het wat later geworden.
Ze hadden er een bijzondere stand van
gemaakt.
Wazig, maar toch apart.
Maar dat is hun stand telkens weer, ze
komen steeds met nieuwe ideeën om de
stand te laten uitblinken.
Ik ga bij de
ek | volgende
| Meeting een
beoordeling
geven voor wie
de beste,
leukste en
zeker de
mad zuiverste MSX
Stand heeft.
Ik denk dat ik nu al weet wie dit gaat
winnen.
Ik moet nog iets gaan bedenken om de
winnaar cadeau te geven, misschien een
leuke MSX Trofee.
Me hopen dan ook in Nijmegen
ullen dan ook een
als van oudst.
Dus kom allen naar Nijmegen en
verplaats uw afspraken op 14 januari, om Kort samengevat
deze dag met ons mee te beleven.
MSX Evenement: MSX Meeting Bussum 2005
Het is net Tilburg of Zandvoort, een grote
hal Organisatie: INI [ Laurens Holst |
Website: www .tni.nl/products/bussum/
We verwachtten veel standhouders en
zeker veel bezoekers.
Nijmegen ligt in het midden van het land,
dus iedereen rijdt niet verder dan de
helft.
Deze beurs vond ik ook geweldig fijn en
het aantal bezoekers viel niet tegen.
Rinus Stoker
©
Z380 met 16 Mb geheugen.
Is niet vaak gebruikt
Prijs: €150, =
Een Graphics 9000 omgebouwd naar video.
Ook weinig gebruikt, maar werkt prirna.
Met video software en boeken erbij €350, =
RS 232 Kaart van Sunrise aansluitbaar op een externe PC modem €20, =
Als u een Uzix diskette heeft, of afgehaald van Internet, dan kunt u met uw MSX zo het Internet op.
Ook hebben wij nog enkele NMS 8245 en verscheidene printers te koop.
Rinus Stoker:
Tel.Nr: O6 - 456 320 70
ib Te fr Wren oe
OncEDrmE
Hi 1SX | t ORL CT LCI
tr 8 je in ti Î
Le ze 8
8 : " : H S Sese | E be”
Na de vele jaren van grote inzet voor alle mensen uit de MSX
Wereld, is het helaas zover.
De MSX Groep “MSX NBENO”, heeft besloten er mee te stoppen,
hoe en wat leest u in onderstaand artikel.
e MSX Club NBNO, is opgericht in
1995
“ [MSX] Einde Oefening
Deze Brabantse groep, heeft vele jaren voor MSX-NBNO ”
de MSX Wereld van hardware en software Maico Arts
voorzien Sun, 12 Jun 2005 12:16:03 -0700
Hallo Allemaal,
En uiteraard niet te vergeten het
XSW - Magazine. De laatste jaren kwam er weinig los, ons
blad kwam maar niet meer.
meer van het blad terecht en heeft men Afgelopen januari hebben we er nog een
besloten te stoppen met de club. gezellige dag weten uit te persen.
Het uitbrengen van het spel CLS, zowel Ondertussen is toch wel gebleken dat de
voor de PC als voor de MSX is dan ook animo bij ons ongeveer tot ver onder het
hun laatste wapenfeit. nulpunt was gezakt en hebben we
besloten om er nu definitief mee te
Deze werd uitgebracht op de MSX Beurs kappen.
in Oss 2005.
Groetjes en wie weet tot ziens.
Dit was helaas tevens ook de laatste
beurs in Oss die werd georganiseerd door maico Arts
MSX NBNO. Secretariaat MSX-NBNO
Desondanks was het toch een gezellige
beurs en was er nog weinig te merken dat
men van plan was te stoppen, totdat het wij wensen de heren van MSX NBNO veel
volgende emailbericht werd verzonden succes met hetgeen zij gaan doen in de
naar iedereen in de MSX Wereld: toekomst en willen hun ook bedanken
voor alles wat zij voor ons en de MSX
Wereld betekend hebben.
Jongens het gaat jullie goed!
Alex Koedooder
in 1993 Zodiac c.a. released the first
Arranger Game Music Compilation Disk
for MSX at the MAD fair mn Doetinchem, the Netherlands
Now, 12.5 years later, Zodiac ca. in cooperation with Sunrise for MSX
have created this trilogy of bundled Arranger Works, known as
INSTSTANNel ds
VANslsviANjei ds
THE COMPLETE WORKS”
KEN 10) ASUME
Part 1 of the Complete Works incl des
TANGER HI Music Disk for MS)
TANGEN HU Music Dick for MSX
er Gold: Remastered - ere
adh, vgl balie zk
Information regardang contributors and history
‘Astanger’, “Aaranger Gold”, and “The Complete Works”
are Copyright of Zodsac c.a, all nghts reserved
p
_
_
Ov
jm
Se
®
_
—í
nd
®
a
Oo
Ee)
A
®
nd
®
p 3
Oo
_
FE
tn
tt
eN
Zodiac c.a, is a Trademark of The Arranger Team 1991/2005
Software bundled and produced by Sunrise for MSX,
all nights reserved
Sunrise for MSX CMR Ke MA
Twee van de drie volumes beschikbaar
vanaf 1 oktober.
Elk volume bevat twee diskettes en 1 cd-rom
met de allerbeste Muziekcollectie - Moonsound
alsmede MSX - Music / MSX - Audio
van het Arranger Team ooit.
Zo genieten dus!
MSX
D° onderhandelingen met MSX Associ-
ation via haar vertegenwoordiger
Bazix zijn we zeer verheugd te kunnen
mededelen dat we een akkoord hebben
bereikt over de productie van de Sunrise
USB Game Reader.
Dit betekent dat dit bijzonder mooie
product niet meer onbereikbaar is voor de
rest v.d. wereld.
Het geheel zal, zoals u van ons gewend
bent, compleet worden geleverd.
Dat wil zeggen inclusief een kastje, soft-
ware en kabel.
De details
Voorbereid op het gebruik van compleet
cartridgeslot via een latere update van
hardware en software, waardoor
Moonsound, IDE, GFX9000 kunnen
worden gebruikt.
Ondanks het feit dat we nu de Engelse
versie van de MSX-Player leveren blijven
we ons inzetten voor het gebruik in
andere emulatoren, daar kunt u van op
aan!
Vier dipswitches
USB kabel
Konami cartridges die gezamen-
lijk
werken .
De kruisbestuivingen
Gebruik onder Windows XP en
Windows 2000
Later zal voor een ied bin
handleiding beschikbaa jk,
4 Website:
Hi CH win
elf) Af
Er wordt dan nader ingegaan op de
werking van diverse cartridges, ook
daarbij de probleem gevallen en de
werking van de dipswitches.
Degenen die de reader gekocht hebben
en/of gaan kopen zullen op de hoogte
gehouden worden van eventuele updates
en kunnen niet werkende cartridges of
andere opmerkingen kwijt op mijn
emailadres
sunhisan@euronet.nl of rhiep@msx.ch.
De prijs voor deze versie
(non-extended) zal 75 euro bedragen
exclusief verzendkosten.
MSX en MSX-PLAY-er zijn trademarks
van MSX Association Japan.
MSX PLAY-er is onder sublicentie bij
BAZIX VOF Nederland.
Geproduceerd door Stichting Sunrise
Rob Hiep
Kort samengevat
Maker/Uitgever: Stichting Sunrise
\ product: Sunrise USB Game - Reader
http ://www.msx.ch/ sunformsx
€75,= Excl. verzendkosten
OMO
KEM
In deze uitgave bespreken wij ook weer een klassieker van
Konami en wel Road Fighter,
waar een remake van gemaakt is voor de pc.
Inleiding:
ok deze uitgave ga ik een remake
bespreken van een spel, welke deze
keer opnieuw een klassieker uit de oude
doos van Konami is en wel Road Fighter.
Road Fighter
is een spel dat
van origine is
uitgegeven
voor MSX home
computers in
het jaar 1985.
Deze remake was ontworpen door
Brain Games voor de
“Retro - Remakes Remake Competitie”,
van Retro-Remakes, dat werd
georganiseerd door
http://www.remakes.org, hopend op het
binnenhalen van een prijs!
Het Spel:
n Road
Fighter rijd je rond in een
wagen.
Het is een dodemansrace
tussen jou en
een groep
idiote
bestuurders.
| Cheek Bormnt |
mijn impressie
en mening over
deze remake
geven.
1
En ik ga u nu li
|:
IS,
Het spel is makkelijk startbaar door
het „exe bestand te openen, waarin wij
automatisch naar volledig scherm gaan en
de disclaimer te zien krijgen.
Gevolgd, door de maker van de
competitie, een mooie graphic met
Konami erop afgebeeld.
Na deze inleiding komen we in het
menu terecht.
Waar ik gelijk 4 punten opmerk,
waarvan 2 voordelige en ook 2 nadelige
puntjes.
De positieve kant is onder andere het
mooi weergegeven menu, waar als
tweede punt een 2 Player optie aan is
toegevoegd.
Punt 3 is een
options -
mogelijkheid
waar je de
instellingen van
de toetsen kan
wijzigen en de
“extra's” aan en
uit kan zetten.
Ik zet extra's even tussen
haakjes, omdat ik niet helemaal erachter
gekomen ben, wat nu eigenlijk het
verschil tussen deze beide opties is,
aangezien er ook niks in de
bijgeleverde handleiding omschreven
originaliteit en hier heb ik toch sterk mijn
twijfels over als je de muziek erin gaat
verwerken van een ander spel.
Road Fighter en F1 - Spirit, het mogen
dan beiden wel race games zijn, van
welke de remake muziek door de zelfde
componist is geschreven.
Het geeft je wel het
gevoel dat je een geheel ander spel dan
Road Fighter aan het spelen bent.
Dit is uiteraard mijn standpunt die ik
ook onderbouwd heb en daar blijf ik bij.
Na het
hoofdmenu
gaan we door
naar het spel.
Ook hier kun
je uit drie
moeilijkheidsgraden kiezen, hoewel de
MSX versie er twee tot zijn beschikking
had.
Maar goed dat is wel een leuke
toevoeging en verbetering.
Na de keuze van de moeilijkheidsgraad
gaan we naar het spelscherm, welke
compleet vernieuwd is.
Ik moet zeggen dat de nieuwe graphics
er goed uitzagen.
Verder kwamen we terecht in het spel,
waar de besturing nog steeds
hetzelfde was.
De Graphics kwamen best overeen met
het origineel, enkel wat soepeler
afgewerkt.
P 4 Y Download:
ER
en | Prijs:
Op zich is het
een
uitstekende
remake van
Road Fighter,
maar toch is de
niveau van de
originaliteit van
het spel omlaag gehaald, door er een
muziek van een ander spel er in te
stoppen.
Maar goed de graphics zien er goed uit,
en doet me toch goede herinneringen
opleven.
Zeker een spel dat het downloaden
waard is, aangezien deze freeware is.
Een mooi pluspunt, die ik nog niet had
opgenoemd.
Ik hoop dat er nog vele projecten
zullen volgen
en uiteraard
houden wij u
als lezer
hierover in de
gaten.
Alex Koedooder
Kort samengevat
Maker/Uitgever: Brain Games
Product: [Remake] Road Fighter
Origineel van Konami
Website: www.braingames.getput. com/
roadf/
www.braingames.getput. com/
roadf/download/RoadFighter. zip
Freeware
In Apeldoorn werd dit jaar de
Retro Computer Dag georganiseerd.
De mensen van de redactie van MSX World Wide, waren hierbij
aanwezig, om ueen verslag te geven van deze beurs.
Ó° 10 september 2005 was het nostalgische gevoel kon herbeleven.
eindelijk zover.
De Retro Computer Dag zou gaan Er was een enorm aantal standhouders
plaatsvinden in Apeldoorn. van diverse systemen zoals Vectrex,
Amiga, Commodore, Playstation en
Dit is het vervolg op de allereerste natuurlijk ook de MSX.
Nederlandse
Retro Dag, van - Van dit laatste systeem heb ik maar
de HCC En liefst 4 standhouders gezien, inclusief
Commodore | « onszelf .
gebruikers- tin | Alhoewel ik ook op andere stands toch
groep die vorig SED AL nog spellen en cartridges van de MSX
jaar werd geor- aantrof.
ganiseerd in ke A Op sommige plaatsen stonden er zelfs
Maarssen. een aantal computers te koop.
Na aanleiding van de grote Toen het eenmaal 11:00 was en de
belangstelling in deze beurs hebben een standhouders alles hadden opgesteld,
aantal retrocomputergebruikers zich stroomde al
samen gepakt en besloten om dit jaar een gauw de
grotere Retro Computer Dag te gaan N Z bezoekers naar
organiseren. _N binnen.
Eenmaal aangekomen op de
bestemming, kwamen we aan ineen zeer |
grote zaal, waar het op het moment van fe \ k Naar mijn
aankomst nog lekker fris aanvoelde. mening, lag het
bezoekersaantal vrij hoog en lag op een
Ook waren er in de zaal een aantal gegeven moment ook de temperatuur
Arcade kasten ietsje aan de benauwde kant, waardoor al
op gauw diverse mensen even een plaatsje
verschillende buiten zochten om frisse lucht te happen
plaatsen of om een sigaretje te roken.
opgesteld,
waar de ras Ik vond het een zeer goed
bezoekers a georganiseerde beurs en was het druk en
gewoon gebruik Ge gezellig, nu maar hopen dat het de
van mochten art annen jlgende zo warm wordt want
maken. ERN SVC Wen minpuntje.
| der kijk ik al uit naar de beurs
Er was ook een hoekje gemaakt, waar die het volgend jaar zal plaats vinden op
men diverse systemen naast elkaar had 9 April 2006.
opgesteld, waar iedereen zijn of haar Alex Koedooder
e beurs in Nijmegen is de nieuwste
Nederlandse MSX beurs, bedoeld als
opvolger voor de MSX beurs in Oss die
ook in januari gehouden werd.
De beurs is deze keer alleen door mij
zelve georganiseerd.
Ik hoop dat het een goede vervanger zal
zijn voor de Oss-beurs.
De beurs wordt dit jaar gehouden op
zaterdag 14 januari (2006).
De locatie is de grote zaal (B3) van
Wijkcentrum Hatert in Nijmegen en de
beurs opent voor bezoekers om 10.00
uur.
Hij eindigt om 16.00 uur in de middag,
want de zaal moet om 17.00 uur
helemaal leeg zijn.
Hierna kunnen we eventueel met de
overblijvers nog ergens gaan eten.
Er wordt nog gezocht naar mogelijkheden
hiervoor.
Aanvullende informatie:
- de zaal is 218 m? in oppervlakte:
ongeveer 10 bij 22 meter.
-er is een bar aanwezig waar tegen
vriendelijke prijzen iets te drinken e.d.
gekocht kan worden.
- Verwachte kosten: ongeveer 5 tot 8
euro per tafel, afhankelijk van het aantal
standhouders.
- tafels zijn 70 bij 140 cm.
- er is een podium aanwezig, er wordt
nog gekeken of hier iets leuks mee
gedaan kan worden.
Route: Nijmegen-Hatert is het
gemakkelijkst te bereiken via de A73.
Na circa 300 meter ziet u links het
wijkcentrum.
Als u vanuit het noorden komt kunt u via
de A15/A50/A73 bovenstaande
beschrijving volgen, maar dat is wel een
omweg.
Mocht u het aandurven om door
Nijmegen-Centrum heen te willen rijden,
dan komt u via de A325 Nijmegen
binnen.
Rijd dan zoveel mogelijk rechtdoor (de
weg volgen dus), tot u op het befaamde
Keizer-Karelplein bent.
Dit is een rotonde met 6 afslagen.
Kies de afslag richting Malden.
U rijdt dan de wederom befaamde Sint-
Annastraat op.
Na ongeveer 1500 meter moet u vlak
voor de tweede stoplichten na de Texaco
rechtsaf de Hatertseweg inslaan.
Deze maakt direct een scherpe bocht
naar links, met aan de linkerkant een
Univé
gebouw en aan de rechterkant de Sint-
Anna-Molen.
Rijd bijna de hele Hatertseweg af, tot vlak
voor de brug over het Maas-Waalkanaal.
De laatste stoplichten voor deze brug
moet u linksaf slaan, achter langs
“Winkelhart Hatert”.
Na circa 300 meter ziet u links het
U 2d td
BMP one 7
An
k ert-mer
si
Deze licht ten westen van Nijmegen en is
vanuit het noorden te bereiken via de
A50 en vanuit het westen via de A50/
A326.
Op de A73 moet u afslag “Nijmegen-
Dukenburg” nemen en dan Ì
rechtdoor rijden tot u vla
over het Maas-Waalkan
verkeerslichten rechtsaf Kunt, » —
voorlangs “Winkelhart Hatert”.
In deze uitgave bespreken wij ook weer een klassieker van
Konami en wel Road Fighter,
waar een remake van gemaakt is voor de pc.
llereerst natuurlijk de Softworks zelf een Engelstalige RPG te
overzichtelijkheid. maken.
Is de website toegankelijk en kan ik Al snel veranderen zij hun naam in
snel mijn weg vinden. Umax.
Wel, in het Tot 1998 bestond hun team naast Peter
geval van de en Bob uit Maarten van Hoek en Stefan
site van Umax Boer.
is dat dik in
orde. Daarna waren er 7 lange jaren geen
activiteit meer en in de lente van 2005
Goed pakte Umax de draad weer op.
leesbare
Engelstalige Hun team bestaat momenteel naast
teksten en een browse balk aan de oudgedienden Peter en Bob uit Maarten
linkerzijde. van Hoek en Vincent van der Vliet.
Hier kun je informatie opvragen over de {AX Naast deze
door Umax uitgebrachte software, de Pomp avn ú informatie kun
software in ontwikkeling en een forum. | je dus allerlei
En, PE informatie
Bovenin staat een afbeelding van een krijgen over de
draak (lijkt wel de draak uit Dragon heart) pen spellen :
en het logo van Umax.
Een tweede criterium voor het bespre-
ken van een website is de - Pumpkin Adventure 1,
informativiteit. - Pumpkin Adventure II,
- Witches Revenge,
Wie of wat is Umax? - Pumpkin Adventure III,
- Lost World en Realms of Adventure
Umax is een (RoA).
groepje L \ \ Nd
amateurs die L a WAT Van Witches Revenge en Lost World
gek zijn van staat geen informatie, dus ik hoop dat dit
RPG's. nog gaat komen.
ì 5 an
Omdat er in de begin jäfen 90 DK Van atstéen onderhande zijnde
hoofdzakelijk japanstalig® rpg's wafen s of Adventure staat vrijwel de
besloten Peter Meulendijks en Bob;Keijner meeste nformatie.
in 1990 om onder de naam Peter & Bob
Naast dit alles is er ook een Forum,
momenteel telt deze 10
hoofdzakelijk informatie
leden en er staat
over RoA.
Concluderend :
De website is erg overzichtelijk en
informatief.
Het feit dat er een forum is, is natuurlijk
ideaal om met een ieder van gedachte te
kunnen wisselen over de onderhande
zijnde nieuwe gedeeltes
van RoA.
Het was wel even zoeken naar hun
website en wanneer ik in google zocht,
kwam ik ook niet direct op hun site
terecht.
Maar, heeft u een verloren kwartiertje,
kijk dan gerust eens op:
http://members.chello.nl/b.keijner1/
umax/
Remy van den Bor
Maker/Uitgever:
Website:
Ontwerp:
Navigatie:
Website:
Duurzaamheid:
Kort samengevat
UMAX
hitp://members. chello.nl/b.keijnerl/
umax
Uitslag:
eee
ses © 0
ee ©
eee
1 u LML ke